STATUT
Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
W dniu 15 maja 1992 r. stowarzyszenia:
- Liga Kobiet Polskich;
- Polskie Stowarzyszenie Feministyczne;
- Stowarzyszenie na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo (Neutrum);
- Polska YWCA – Związek Dziewcząt i Kobiet Chrześcijańskich;
- Stowarzyszenie Pro Femina
zawiązały związek pod nazwą Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, zwany w niniejszym statucie “Federacją”.
Rozdział I
§1
Federacja uznaje, prawo do decydowania o wszystkich kwestiach związanych ze zdrowiem reprodukcyjnym jest podstawowym prawem człowieka.
§2
Terenem działania Federacji jest Rzeczpospolita Polska i zagranica, a siedzibą władz jest miasto stołeczne Warszawa.
§3
- Federacja ma osobowość prawną.
- Federacja ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującym prawem.
§4
Federacja może przystępować do krajowych i międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń o podobnym profilu działania. Może też zawierać porozumienia z odpowiednimi organizacjami i stowarzyszeniami w innych państwach, z ograniczeniami wynikającymi z art. 5 ust. 2 Prawa o stowarzyszeniach.
§5
Federacja współdziała z organami administracji państwowej, samorządowymi i społecznymi.
Rozdział II
CZŁONKOSTWO W FEDERACJI UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW.
§6
- Członkowie dzielą się na:
1) zwyczajnych;
2) wspierających.
- Członkiem zwyczajnym jest stowarzyszenie lub osoba prawna nie mająca celów zarobkowych, która zadeklaruje przystąpienie do Federacji i udział w jej pracach.
- Tytuł członka wspierającego może być nadany przez Zarząd Federacji osobom prawnym, które w sposób rzeczowy lub finansowy wspierają działalność Federacji i wyrażą na to zgodę.
§7
- Przyjęcie w poczet członków Federacji następuje na podstawie uchwały Zarządu Federacji:
1) Zarząd podejmuje uchwałę na wniosek władz organizacji, o której mowa w §5 pkt 2 ubiegającej się o członkostwo Federacji;
2) Deklarację o wstąpieniu do Federacji przedkładają właściwe władze organizacji wstępującej, stosownie do swoich wewnętrznych norm statutowych;
- Członkostwo wygasa na skutek:
1) wystąpienia z Federacji przez złożenie pisemnego oświadczenia Zarządowi Federacji o rezygnacji z członkostwa;
2) wykluczenie uchwałą Walnego Zgromadzenia członków za działalność na szkodę Federacji lub sprzeczną z niniejszym statutem;
3) rocznego nieuczestniczenia w pracach Federacji potwierdzonego uchwałą Zarządu Federacji.
§8
Członkowie Federacji mają prawo:
1) uczestniczyć w działalności Federacji i realizacji jej celów;
2) zgłaszać własne inicjatywy dotyczące działalności Federacji, domagać się od władz ich oceny w głosowaniu;
3) uczestniczyć w wyborach do władz Federacji i być do jej władz wybieranymi. Uprawnienie to nie przysługuje członkom wspierającym Federacji.
§9
Członkowie Federacji mają obowiązek:
1) uczestniczenia w realizacji celów Federacji;
2) przestrzegania statutu i uchwał władz Federacji;
3) regularnego wnoszenia uchwalonych funduszy składkowych.
Rozdział III
CELE I ŚRODKI DZIAŁANA
§10
- Zapewnienie dostępu do informacji i usług w dziedzinie planowania rodziny;
- Propagowanie różnorodnych metod i środków kontroli urodzeń;
- Obrona prawa kobiet do decydowania o macierzyństwie;
- Edukacja i upowszechnianie wiedzy na temat seksualności człowieka;
- Działalność na rzecz kształtowania prawa w zakresie celów statutowych Federacji;
- Popularyzacja wiedzy w dziedzinie demografii;
- Promocja zdrowia kobiet, szczególnie praw i zdrowia reprodukcyjnego;
- Działalność na rzecz równych szans kobiet i mężczyzn;
- Przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji;
- Promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej kobiet pozostających bez pracy;
- Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet;
- Podnoszenie świadomości prawnej obywateli;
- Udzielanie wsparcia i pomocy prawnej, w tym występowanie w sądzie w charakterze osoby zaufania;
- Prowadzenie działalności:
– charytatywnej humanitarnej;
– na rzecz rozwoju społeczno-obywatelskiego i praw człowieka.
§11
- Federacja realizuje swe cele przez wspieranie zrzeszonych w niej stowarzyszeń w zakresie:
1) organizowania spotkań, dyskusji i odczytów propagujących cele Federacji;
2) popularyzowania w środkach masowego przekazu problemów stojących przed zrzeszonymi w niej stowarzyszeniami;
3) wpływanie na kształcenie personelu medycznego i zawartość programów edukacyjnych;
4) inicjowanie i upowszechnianie badań naukowych dotyczących sytuacji kobiet;
5) uruchamianie punktów poradnictwa w zakresie planowania rodziny;
6) współpracę i wymianę informacji z organizacjami i instytucjami stawiającymi sobie podobne cele w kraju i za granicą;
7) prowadzenie własnej działalności gospodarczej;
8) prowadzenie działalności wydawniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
9) powołanie fundacji, której środki służyłyby realizacji celów Federacji;
10) podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów Federacji;
11) organizowanie szkoleń i prowadzenie edukacji w zakresie celów Federacji.
Rozdział IV
WŁADZE I INNE ORGANY FEDERACJI, ICH WŁAŚCIWOŚĆ, STRUKTURY, TRYB POWOŁYWANIA I FORMY DZIAŁANIA
§12
- Najwyższą władzą Federacji jest Walne Zgromadzenie delegatów. Udział w nim biorą delegaci – po trzech z każdej ze sfederowanych organizacji. Kadencja władz Federacji trwa pięć lat.
- W Walnym Zgromadzeniu delegatów z głosem stanowiącym biorą udział członkowie zwyczajni, a z głosem doradczym – członkowie wspierający.
- W okresie między Walnymi Zgromadzeniami delegatów najwyższą władzą jest Zarząd oraz Komisja Rewizyjna jako organ kontrolny.
- Dla realizacji poszczególnych działań Zarząd Federacji może tworzyć organy pomocnicze:
zespoły, komisje, kluby, grupy środowiskowe, przedstawicielstwa, rady doradcze i biura. Działalność tych jednostek będzie normowana regulaminem uchwalanym przez Zarząd Federacji.
§13
- Walne Zgromadzenie delegatów jest najwyższą władzą Federacji rozstrzygającą o wszystkich istotnych sprawach wynikających z realizacji celów statutowych nie rzadziej niż raz na pięć lat;
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne;
- Zwyczajne Zgromadzenie Walne odbywa się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
- Delegat musi się legitymować pełnomocnictwem od swojej organizacji.
§14
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie delegatek / delegatów Federacji zwołuje się na wniosek:
1) Zarządu Federacji;
2) Komisji Rewizyjnej;
3) jednej trzeciej sfederowanych organizacji.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie delegatek/delegatów musi odbyć się nie później niż 30 dni od zgłoszenia wniosku i może obradować jedynie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§15
Zarząd Federacji zawiadamia o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia delegatek / delegatów (zwyczajnego lub nadzwyczajnego), uprawnionych do wzięcia udziału co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem obrad.
§16
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy;
1) weryfikowanie pełnomocnictw uczestniczek / uczestników Walnego Zgromadzenia;
2) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
3) uchwalanie programu działalności Federacji;
4) uchwalanie zmian statutu;
5) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
6) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
7) rozpatrywanie odwołań od decyzji odmownych Zarządu w sprawie przyjęcia do Federacji;
8) uchwalanie funduszy składkowych sfederowanych organizacji;
9) podejmowanie uchwał w innych sprawach.
§17
- Uchwały Walnego Zgromadzenia wymagają dla swojej ważności obecności co najmniej połowy delegatów w pierwszym terminie; quorum to nie obowiązuje, jeśli jest to drugi termin w tej samej sprawie.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Federacji zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów chyba, że statut w konkretnych spawach stanowi inaczej.
- Na wniosek 1/4 uprawnionych delegatów/delegatek Walnego Zgromadzenia Federacji uchwala się tajność głosowania w danej sprawie.
- Uchwały władz stowarzyszenia sprzeczne z prawem, postanowieniami statutu, regulaminami lub uchwałami jednostki nadrzędnej są nieważne.
§18
Zarząd jest najwyższą władzą Federacji w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami delegatów.
- Zarząd składa się co najmniej z 3 osób. Każda z organizacji członkowskich może być reprezentowana w Zarządzie przez jedną delegatkę / jednego delegata.
- Zarząd wybiera ze swego składu Przewodniczącego / Przewodniczącą, Wiceprzewodniczącego / Wiceprzewodniczącą, Sekretarza i Skarbnika / Skarbniczkę, którzy stanowią Prezydium Zarządu.
- Wygaśnięcie mandatu członka/członkini Zarządu następuje w razie rezygnacji lub utraty pełnomocnictwa organizacji macierzystej.
- Zarząd może dokooptować do swego składu osobę zatrudnioną na stanowisku dyrektorki wykonawczej / dyrektora wykonawczego, jeśli nie jest nią członek/członkini Zarządu.
§19
Do kompetencji Zarządu należy:
1) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia delegatów/delegatek;
2) określanie strategii i zatwierdzanie programów działań Federacji oraz przyjmowanie sprawozdań z ich realizacji;
3) tworzenie i rozwiązywanie organów pomocniczych, określanie ich zasad, a także trybu wyłaniania , składu i zasad działalności;
4) uchwalanie budżetu Federacji z wyszczególnianiem celów;
5) składanie oświadczeń w sprawach majątkowych, zawieranie umowy o pracę z dyrektorem wykonawczym ;
6) przyjmowanie nowych członków i nadawanie tytułu członka wspierającego;
7) podejmowanie uchwał w sprawie zawierania porozumienia z innymi organizacjami w kraju i za granicą;
8) podejmowanie uchwał w sprawie wstępowania do zagranicznych organizacji międzynarodowych;
9) podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu ze spółek i innych organizmów gospodarczych lub instytucji, zgodnie z obowiązującym prawem;
10) reprezentowanie Federacji na zewnątrz.
§20
- Zarząd zbiera się nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący / Przewodnicząca.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności ponad połowy jego członkiń / członków. W razie równej liczby głosów w danej sprawie przeważa głos Przewodniczącego/Przewodniczącej.
- Na posiedzenia Zarządu mogą być zapraszane osoby spoza tego grona w charakterze doradców lub obserwatorów.
§21
Prezydium reprezentuje Zarząd w okresie między zebraniami Zarządu i działa w ramach pełnomocnictw udzielonych mu przez Zarząd.
§22
Do kompetencji dyrektorki wykonawczej / dyrektora wykonawczego należy:
1) kierowanie pracą biura Federacji;
2) pełnienie funkcji kierownika / kierowniczki zakładu pracy w odniesieniu do pracowników/pracowniczek zatrudnionych w biurze Federacji;
3) działanie w zakresie pełnomocnictw udzielonych przez Zarząd.
§23
- Komisja Rewizyjna składa się co najmniej z 3 osób;
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu przewodniczącego / przewodniczącą, wiceprzewodniczącego / wiceprzewodniczącą i sekretarza;
- Art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§24
Do właściwości Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli-rewizji całej działalności Federacji, szczególnie działalności finansowo-gospodarczej oraz ocena jej celowości i rzetelności;
2) występowanie do władz stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolno-rewizyjnych i zobowiązanie członków/członkiń Zarządu do składania wyjaśnień;
3) udział – poprzez wydelegowanie członków/członkiń – w posiedzeniach Zarządu w charakterze obserwatora.
§25
Składy Zarządu i Komisji Rewizyjnej mogą być w razie ich uszczuplenia w toku kadencji uzupełniane w wyniku uchwał tych władz, ważnych do czasu wyborów dokonanych przez najbliższe Walne Zgromadzenie delegatek / delegatów. Jednak w drodze uzupełnienia można zmienić nie więcej niż 1/2 składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
Rozdział V
MAJĄTEK FEDERACJI, REPREZENTACJA, ZMIANA STATUTU. ROZWIĄZANIE FEDERACJI
§26
- Środki na działalność Federacji mogą pochodzić: ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, subwencji osób prawnych i fizycznych, dotacji zagranicznych, ofiarności publicznej i dochodów z majątku Federacji, własnej działalności gospodarczej oraz z innych źródeł prawnie dozwolonych nie wyłączonych postanowieniami niniejszego statutu.
- Majątek Federacji stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome, inne prawa majątkowe oraz subwencje i dotacje.
- Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje budżetowe według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§27
Federacja może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych określonych przez prawo, zaś dochód z tej działalności musi służyć celom statutowym i nie może być przeznaczony do podziału między członków Federacji.
§28
Składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych należy do dwóch dowolnych osób wchodzących w skład Zarządu.
§29
Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny zabrania:
1) przekazywania majątku na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
2) wykorzystania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu organizacji;
3) udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkowych organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej osobami bliskimi;
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów, usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§30
Uchwały o zmianie statutu i rozwiązaniu Federacji podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 ważnie oddanych głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, przy czym w razie rozwiązania Federacji ostatnie Walne Zgromadzenie określa uchwałą przeznaczenie majątku Federacji na cele społeczne, którym Federacja służyła.
§31
W sprawach nie uregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy prawa o stowarzyszeniach.
Statut zatwierdzony jest przez sąd i Federacja działa zgodnie z tym statutem.
Przewodnicząca Zarządu Skarbnik Zarządu
Małgorzata Księżopolska Biruta Przewłocka-Pachnik